Helgur

52 weeks photo challenge. The truth, part 1.
Hela sommaren har jag tänkt att jag ska göra inlägg med utmaningens bilder före och efter redigering, och nu äntligen kommer det första! :D
Tänkte ta fem bilder per inlägg, annars blir det för mycket, och vissa veckor har jag ju haft fler än en bild dessutom. Hoppas ni som läser tycker det blir lagom.
Alla bilder är redigerade i Photoshop, för det är det jag "kan" och har inte hittat något annat som duger, även om PS har funktioner som är alldeles för avancerade för mig. :P Redigerar i princip alltid exponering, kontrast och lägger på skärpa på mina bilder, så det skriver jag inte ut. Skriver bara om jag gjort något mer.
 
Okej, here we go! (Oredigerade till vänster, redigerade till höger.)
 
Vecka 1:
                       
Den här har jag rätat upp, i och med det så har den även blivit något mindre än originalet.
 
Vecka 2:
                       
Den här har fått en svartare bakgrund.
 
Vecka 3:
                       
Den här har jag beskurit lite, för att få bort lite onödig snö. Även ökat på färger, eftersom den blev så gråtrist.
 
Vecka 4:
                                                                     
Här har jag lagt ihop fyra bilder till en för jag ville prova en grej jag läst om, genom att använda en specifik blandningsinställning kom bara dom mörkaste partierna med på alla foton utom det första, vilket blev såhär.
 
Vecka 5:
                       
En vanlig redigering.
 
Som ni ser så är det sällan bilderna kommer ur Photoshop helt oförändrade, vilket är det fiffiga med att fota i raw-format. Min vanliga, enkla redigering går så snabbt då. Det blir lite krångligare om man ska in och ändra på en jpeg-fil.
Sen behåller jag gärna bilderna så naturliga som möjligt när det gäller färger, ljus och annat. Är inte så äventyrlig av mig så, tycker bilderna är finast när man knappt ser någon redigering. Men med en minut per bild i PS blir det ändå en väsetlig skillnad, visst? :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress