Helgur

Lillasyster eller lillebror?

Det är många som frågar vad jag helst vill ha, och jag förstår ärligt talat inte frågan?

"Det skulle väl vara kul med en av varje?!" Eh va? Det är barn vi pratar om, av samma art. Oavsett om det blir en syster eller en bror till Maja så är det min plikt som mamma att behandla och bemöta på exakt samma sätt som jag har gjort med Maja.
Så varför är det viktigt att veta vilket könsorgan jag helst vill ha på barnet? Mycket märkligt.
 
Och alla dessa myter... Jag hittade en lista hos Josefin Knave som jag tänkte att vi skulle gå igenom här, bara för att se hur lite det stämde på Maja och så jämföra med Krabaten.
 
Myt 1: Magens form.
Pojke: Toppig, utstående mage som inte syns bakifrån.
Flicka: Utbredd mage som sätter sig även på sidorna.
 
Maja: Typ alla sa att jag hade en övertydlig pojkmage. Min mormor, som själv fött tre söner och två döttrar, var 110% säker på att det skulle bli en pojke.
Krabaten: Återigen en mage som knappt inte syns bakifrån. Kan det vara så att det beror på hur...min kropp ser ut och mår?! 
 
Myt 2: Pigmentrand på magen. 
Pojke: Lång, tydlig rand. 
Flicka: Ingen rand. 
 
Maja: Eftersom jag är rätt mörk i hår och hud så har jag alltid haft en antydan till en sån här rand, men med Maja så blev den superdupertydlig! Ännu mer när jag ammade sen. 
Krabaten: Syns mycket lite, typ som innan jag var gravid första gången. 
 
Myt 3: Bäbisen hjärtfrekvens. 
Pojke: Under 140 slag/minut. 
Flicka: Över 140 slag/minut. 
 
Både Maja och Krabaten har legat på ett snitt över 140 slag när vi varit hos barnmorskan på kontroll. 
 
Myt 4: Mammans skönhet under graviditeten. 
Pojke: Bibehållen skönhet. 
Flicka: Tar sin mammas skönhet under graviditeten. 
 
Maja: För första gången i mitt liv (typ) så hade jag inte en enda finne på min kropp. 
Krabaten: Ser nog ut ungefär som vanligt tror jag? 
 
Myt 5: Halsbränna. 
Pojke: Mycket. 
Flicka: Lite eller ingen. 
 
Maja: Verkligen NOLL halsbränna.
Krabaten: Har känt av ett par gånger väldigt lite.
 
Myt 6: Bäbisen hickar.
Pojke: Lite eller inte alls.
Flicka: Mycket.
 
Maja: Hickade ta mig tusan konstant i magen sista månaderna?! Och fortsatte hicka tre gånger om dagen när hon kom ut...
Krabaten: Hickar nästan varje dag.
 
Myt 7: Bäbisen sparkar.
Pojke: Mycket.
Flicka: Lite mindre.
 
Maja: Sparkade ju så jag trodde hon skulle komma ut genom bröstkorgen.
Krabaten: Är en riktigt bökig och sparkig unge.
 
Myt 8: Var i magen bäbisen ligger. 
Pojke: Ligger högt. 
Flicka: Ligger lågt. 
 
Maja: Låg nog ganska högt fram till alldeles sista tiden tror jag.
Krabaten: Ligger lägre, och har gjort hela tiden. (Stackars urinblåsa.)
 
Myt 9: Blödande tandkött.
Pojke: Mindre blödande.
Flicka: Mycket blödande.
 
Varken mer eller mindre än vanligt under någon av graviditeterna, skulle jag vilja säga.
 
Myt 10: Utputande navel.
Pojke: Senare under graviditeten.
Flicka: Tidigt i graviditeten.
 
Vad räknas som tidigt och sent? Min navel har börjat puta ut efter ungefär halva tiden båda gångerna.
 
Myt 11: Bäbisen sparkar på...
Pojke: ...höger sida.
Flicka: ...vänster sida.
 
Maja: Sparkade som en galning i min högersida.
Krabaten: Har mest sparkat rakt neråt/bakåt fram till för ett par veckor sen när hen vände sig med huvudet neråt, sen dess är det helt klart mer på höger sida.
 
Myt 12: Mammans illamående.
Pojke: Inte alls eller lite.
Flicka: Mycket.
 
Maja: Mådde lite smått illa några veckor i början, men kräktes aldrig.
Krabaten: Ja. Märkte ju inte ens att jag var gravid förän i vecka 18, så gissa tre gånger?
 
Myt 13: Samlag under befruktningsmånaden.
Pojke: Ofta.
Flicka: Mer sällan.
 
Maja: Minns jag inte ens.
Krabaten: Med tanke på att vi var trötta småbarnsföräldrar så är det ett under att det ens råkade bli av, och att det lyckades pricka ägglossning? HAHA. Oops.
 
Myt 14: Mammans vårtgårdar är...
Pojke: ...starkt avgränsade.
Flicka: ...mer utsuddade.
 
Svarar A på båda.
 
Myt 15: Håret på mammans ben.
Pojke: Växer snabbare.
Flicka: Växer normalt.
 
Hur ska man orka hålla reda på det, är min fråga?
 
Myt 16: Mamman är sugen på...
Pojke: ...choklad och lakrits.
Flicka: ...Frukt och syrligt.
 
Maja: Drack apelsinjuice i mängder i början! Sen gick det över i rivna morötter, bladspenat och...rucola...
Krabaten: Min enda stora crejving denna gången är MORÖTTER i stora lass!
 
Myt 17: Samlag i samband med befruktningen.
Pojke: På ägglossningsdagen.
Flicka: 3-4 dagar innan ägglossning.
 
Maja: Öh. Visste att det kunde vara the right time, men ingen aning om när vi faktiskt tajmade in det.
Krabaten: Verkar det som vi haft koll eller?!
 
 
Jaha. Om vi ska räkna ihop det här lite snabbt så hade Majsan 8/17 pojkpoäng och 5/17 osäkerhetspoäng. Alltså var bara 4/17 flickmyter "sanna" i hennes fall. För Krabaten är det ungefär samma.
 
Och med det här skulle jag vilja säga: Sluta hetsa så mycket kring barnets könsdelar, okej? Alla människor som föds är individer och förtjänar att bli behandlade utifrån det och inte utifrån några gamla förlegade könsnormer.
Förstått?
 
 
En flicka som älskar sin Bobby-car?!? Jösses. Tur hon har rosa byxor på sig så hon inte glömmer bort vad hon har för kön. *OBS IRONI*
NORRSKEN EMMA

så söt

ha en bra dag
kram

ajlimullersandvik.blogg.se

könsdelarna är ju faktiskt helt irrelevanta, se bara alla som sedan inte ens identifierar sig med sitt biologiska kön. Jag håller helt med dig :) Spännande att höra dina historier dock :D


Svar: Nej precis! :) Känns väldigt konstigt att folk hetsar så mycket kring nånting som är helt oviktigt. Könsdelarna säger ju liksom...inte så mycket.
Helgur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress