Helgur

Eh.. vargjakt?
Jag läste tidningen när jag vaknade och såg artikeln om vargjakten (vargmassmordet) som har pågått i helgen.
25 vargar av 200 har dom skjutit! Mer än 10 % av Sveriges vargstam som redan från början är svag.
Min pappa sa att vår vargstam härstammar från tre vargar. Tre. Så dom vargarna vi har är tydligen inavlade hela bunten och det är delvis därför man vill skjuta en del av dom.
Men alltså. Hallå?
I så fall kan dom ju skjuta allihop lika gärna. Antingen det eller kanske se efter vilka vargindivider som mår sämst på grund av inaveln och skjuta dom. Låta experter undersöka vilka vargar som inte lämpar sig för att föra sina gener vidare. Inte gå ut med över 10 000 jägare och skjuta vargar på måfå! Vafan är det?
Samerna klagar på att vargarna äter deras renar. Visst, det händer säkert, men hur många renar har samerna? Jag har ingen aning. Men jag tror knappast att vargarna hotar att käka upp alla renar i hela landet. Nej istället skjuter man en massa älgar som vargarna kan äta och sen gråter nån bonde i TV när han har fått ett par får rivna, då
M Å S T E han ut och skjuta den vargen med ett enda argument: Hämd. Vad kan han annars ha för argument? Han har spärrat in potentiell vargmat i en hage, fåren kan inte ta sig därifrån. Klart som fan vargen kommer dit och äter istället för att jaga runt en älg i skogen.

Jag tycker det låter som ett rent "nöje" att gå ut och hetsjaga en redan svag art såhär. Döda alla vargar vi har istället och stå för det, i det här tempot kommer vi alla fall inte ha kvar några vargar alls inom en snar framtid.

En vän sa i helgen att tänk om vi gick ut och slaktade 10 % av alla våra kor på en helg? Det skulle ligga kor överallt. Men när det gäller rovdjur är det tydligen en helt annan sak.

Nu är det så att jag knappast är insatt i den här frågan, men när man läser om det så blir man ju förbannad! Om någon har ett bra argument för detta får ni gärna skriva det till mig, för jag kommer inte på ett enda som skulle rättfärdiga det här massmordet.

/ Helgur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress