Helgur

En jullista.

Idag har jag julbakat, så vad passar bättre än en liten jullista? :D

Pepparkakor eller lussebullar? Vi har faktiskt bakat båda sorterna i år, och pepparkakor är väldigt gott, men det finns inget som slår lussebullar. Jag skulle kunna leva på dom.


Ischoklad eller marsipan? 
Har dåliga barndomsminnen av ischoklad. Och jag kan helt ärligt äta en hel 400-gramskorv med marsipan i en sittning. Next question!

Lax eller sill? Jag åt tydligen sill när jag var liten? Förstår inte. Lax är grejen!

Sylta eller pastej? Måste jag välja så blir det sylta, men helst inget av det.

Paradis eller Aladdin? Alltså. Efter att dom gjorde om askarna så gillar jag typ ingen av dom? Marsipancreme finns det en pralin som heter, den gillar jag. Som ni förstår om ni läser svaret på en tidigare fråga här i listan...........

Skumtomtar eller knäck? Måste säga knäck. När jag väl börjat äta skumtomtar så kan jag inte sluta, men knäck är ändå godare.

Här har vi en som sov genom hela förra julafton.😍

Revbensspjäll eller lutfisk? Vi har aldrig ätit lutfisk på just julafton, så revbensspjäll. (Men jag ÄTER FAKTISKT LUTFISK, mamma.........)

Glögg eller julmust? Båda? Man dricker det ju inte av samma anledning liksom. (OBS. Alkoholfri glögg.)

Rödbetsallad eller dopp i grytan? Alltså. Jag och farmor är väl dom enda som äter dopp i grytan i vår familj, and I fricking love it. Blött salt bröd, perfect.

Ris a la Malta eller gröt? Planerar att göra en stor jäkla gryta med risgrynsgröt imorgonkväll så vi kan inleda julaftonsmorgonen med tomtegröt!

Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullemacka med rödbetssallad på juldagen (mmmmm) men på julbordet vill jag ha båda.

Julkorv eller julskinka? Skinka! Med stark senap! På vörtbröd!

Hemma eller borta? Gärna borta alltså... Men bara hela familjen är med.💜
 
Chokladkalender eller paketkalender? Inget av det... (Har jag blivit vuxen?) Chokladen i chokladkalendrar smakar röv och paketkalendrar provocerar mig Å DET GRÖVSTA. Som om det inte räcker med berget av paket på julafton, ska man köpa en massa onödigt crap till hela jäkla månaden? Ohnothankyou.

Plastgran eller äkta? Finns det något bättre än en äkta gran? Skulle även kunna tänka mig en vit plastis, dom är coola!
 
Första julen i huset.

Arne Weise eller Ernst? Eh. Ingen av dom.

När vill du att första snön ska falla? Så sent som möjligt... Helt perfekt i år, snön kom i veckan och kommer antagligen ligga kvar till julafton!🙏

Favoritjulfilm? GRINCHEN! Men även Bridget Jone's dagbok ger mig akuta julkänslor.

Favoritjulkalender? Mysteriet på Greveholm! Skulle dock vilja se om Jul i Kapernaum, tror jag skulle gilla den som vuxen. Var nog lite för liten när den gick.

När öppnar du dina julklappar? Jag är uppväxt med att tomten kommer efter Kalle Anka och julfikat, cirka klockan fem. Sen jag skaffade en egen liten familj så har vi även öppnat några på morgonen.

Favoritjuldoft? I år är första gången jag köpt hem hyacinter, och det doftar alldeles ljuvligt!!! Nästa år vill jag ha fler än ynka två. 😊

Vad framkallar mest julstämning? Måste ändå säga att kolla på julfilm. Inte konstigt att jag knappt har nån julfeeling i år då; igår kollade jag på The Meg (jösses så dålig) och ikväll har jag sett 21 Jump Street. Får nog bli älskade Bridget imorgon.

Vad är viktigast med julen? Att umgås med familjen, herregud vad jag har längtat. Sen i somras.

Kålrotslåda eller morotslåda? Ifall det blev akut lussebullsbrist i landet någon jul skulle jag kunna överleva på mammas finska kålrotslåda. Mums!

Julkyrkan eller Kalle Ankas Jul? Kyrkor ger mig kalla kårar, så definitivt Kalle Ankas Jul. Är den enda i sällskapet som vill se det numera, får se om jag får sällskap av Maja åtminstone i år. 😅
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress