Helgur

2018 - året jag klädfastade?
Senaste kvällarna har ägnats åt poddlyssnande efter avslutat yogapass och då har jag lyssnat ikapp på En underbar podd med Clara och Erica. I sista avsnittet nämndes klädfastande, alltså att man inte köper några nya kläder, och jag kom på att det nog får bli ett del-löfte till mitt ekonomi-nyårslöfte. För hittills i år har jag lyckats undvika att köpa ett enda plagg, och så ska vi nog fortsätta resten av året också. Till mig själv alltså, barnen lär väl behöva diverse. Men till dom finns ju favoritbutiken Busfrö där man kan handla superfina begagnade barnkläder! Lilleman får ärva alla kläder av sin storasyster, så där är vi väldigt ekonomiska, helt enligt hans småländska härkomst. :P
(Han är ju född i Eksjö, för den som inte hängde med, och med andra ord blev han automatiskt en snål smålänning. Eller?)
Jag såg dessutom ett Uppdrag Granskning strax innan nyår där dom tog upp modeindustrins påverkan på miljön, efter det bestämde jag mig för att aldrig mer köpa ett par jeans... 
Uppe på vinden har jag en hel flyttkartong med kläder som helt enkelt inte får plats i min garderob här i sovrummet, så tröttnar jag på nåt jag har framme är det ju bara att byta ut det plagget mot något från lådan. Mycket ekonomiskt! ;) Min karl är ännu värre och har en hel kartong med kläder som är alldeles nya på vinden, där får det ligga och vänta tills han slitit ut det han har i garderoben. Sen kan han gå upp och hämta nya kläder när det behövs och han kommer klara sig resten av sitt liv påstår han. Vem var det som var en smålänning här nu egentligen... 
Här sitter jag iklädd den första vinterjackan jag köpt för egna pengar när jag var runt 16 bast. Vi är visst snåla smålänningar hela familjen. 😂
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress