Helgur

...om när Helgur tände till på alla cylindrar på frukostrasten.
Jerringpriset delades ut igår och jag orkar egentligen inte ens ta diskussionen, det finns så många andra som skriver så bra om det.
Men känner ändå att jag måste nämna det här.
 
Läste först om det på Hippson, imorse på tåget. Sportexpressen har alltså låtit en av sina krönikörer publicera en text som fullständigt kapar både Peder och hela ridsporten jäms med fotknölarna. Ursäkta? Hon påstår alltså att det inte är "folkets pris" för att en simpel silvermedaljör (ursäkta, igen, men det råkar vara så att Peder faktiskt var ENDA ryttaren som var HELT felfri under HELA OS, men låt oss inte uppehålla oss vid detaljer FÖR ALL DEL) "vinner" Jerringpriset. Hon tycker att det är en röstkupp. För att folk får rösta flera gånger och ridsportfolket har "gått ihop" och röstat.
Jamen så himla konstigt då?
Men att SVT enbart har med Stensson och Sjöström i sina TV-soffor och inte Peder, det är inte någon kupp?
 
Kan det vara så att dom flesta sportjournalister kanske inte har EN ENDA ANING om hur många människor som faktiskt pysslar med ridsport?
 
Se gärna det här superbra inlägget för statistik på detta.
 
Hur kommer det sig att hästfolket har kunnat "mobilisera sig" så bra? (Vafan, vi är ingen militär.) Jo. För att vi måste fixa allt själva. Vi får ingen TV-tid (halvtimmes sammandrag halv tolv på natten räknas inte), så vi startar egna TV-kanaler. Och så vidare. Och så vidare, i all oändlighet.
 
Och jag (och resten av häst-Sverige) är FÖRBANNAT trötta på detta.
Att vid frukostbordet behöva sitta och försvara sin sport OM OCH OM IGEN. Att från barnsben få höra att man kommer sluta med hästar sen när killar blir intressantare (HAHAHA what the fuck?!) och alltid få höra att det ju är hästen som gör jobbet. Vad är det för kul med det? Det är ju ingen sport?
Och det värsta av allt; när man gråtit sig till sömns två månader i sträck för att ens bästa och finaste träningskamrat inte ska få finnas längre, och någon IDIOT tycker att den är jätterolig med skämtet: "Höhö, hästar, nä dom duger mest bara till hamburgare, höhö!"
Men att sitta inne på jobbtoaletten och gråta, det är verkligen superkul. Tro mig.
 
Varför var det ingen som klagade när Zlatan fick Jerringpriset? Var var resten av laget, varför var inte dom med på scenen? Släng in Zlatan (till och med jag ser att han är en jävel på fotboll) ensam på en fotbollsplan mot ett helt motståndarlag så tror jag faktiskt inte att han vinner. Men han betyder jävligt mycket för alla fotbollsfrälsta människor, kanske mer är resten av laget då.
 
Jämför Peder och hans häst All In med valfri friidrottare. Inte nog med att Peder och friidrottaren måste vara på sin egna prestationstopp när det väl gäller (typ på OS, missa med en dag och det är kört) och så lägg till hästen. All In. Peder måste även se till att HAN mår prima och är på topp. Efter att ha fraktat hästjäkeln runt halva jordklotet. Vet inte om ni haft med hästar att göra, men dom är väldigt bra på att skada sig. Tänk på Rolf-Göran i London-OS. Hästen trampade sig lite på ena hoven...INGEN FINAL FÖR DIG.
 
Men Roffe fick också Jerringpriset. För vi hästmänniskor må vara speciella, men vi vill alla en sak: Att vår sport ska bli RESPEKTERAD precis som vilken annan sport eller idrott som helst.
 
Och Linn Strelin avslutar sitt, också superbra inlägg, med att erbjuda alla som inte tycker ridning är en sport att komma till henne och låna hennes gula springare. Kontakta henne gärna och visa vad ni går för. Det enda hon vill ha i utbyte är att hon får filma och lägga upp spektaklet på sin blogg. Och det torde väl vara ett billigt pris, med tanke på den oerhört lätta uppgiften? Eller?!
 
Jenny

Håller med dig!!
Är så sjukt kränkande och förbannad!
Ledsen för Peders skull..
Vet inte på hur många forum jag inte kunde låta bli att kommentera/argumentera för vår sport.
Så jäkla less på puckade människor!
Framförallt kan jag inte förstå att man delar ut pris för att stävja o bekämpa mobbing och näthat inom sporten, för att dagen efter göra exakt detta..näthata,kränka och mobba.
Arg och ilsken som ett bi är jag!
/ Blomman

Svar: Folk är dumma i huvet. Speciellt sportjournalister. Bara surrar i skallen när jag tänker på det. >.<
Helgur

ztad

Jag är i och för sig likgiltig till vem som får pris på en gala, men att påstå att ridning inte är en riktig sport när....eh, sysselsättningen GOLF finns med bland de nominerade är ett uttalande värt ett pris i sig självt.

Svar: Ja. Alltså priset delas ju ut av folket. Skit samma vem gjort störst stordåd, egentligen. Peder är uppenbarligen en förebild för...fler? Golffolket får väl mobilisera bättre nästa gång då. :P
Helgur

Sacco

Kan inte hitta nånstans att Anna Friberg sågar hela ridsporten längs med fotknölarna. Absolut är det så att ett guld är ett guld och ett silver är sämre, men det är självklart att hästintresserade röstar med hjärtat, gäller väl alla. Utifrån den synvinkeln är det galet, det har ju Friberg rätt i enligt mig. Jag kan däremot inte se att hon gnäller på Peder eller sporten, utan på systemet med röstningen. Jag hoppas också sporten ska bli allmänt accepterad. Det fanns en tid då jag inte tyckte golf eller segling var sport. Det handlar om okunskap. När det gäller hästsport har jag lärt mig en hel del av världens bästa sambo och förstår mera vad som krävs av både ryttare och häst. Jag skulle bjuda in dom på jobbet att prova rida så ska vi se hur kaxiga dom är sen. Puss!

Sacco

Vill bara lägga till att Jacob Hård på svt säger en bra sak. "Kalla priset för den populäraste idrottsprestationen och inte den bästa." Personligen trycker jag man kan lägga ner alla priser. Det har blivit konstigt ett flertal gånger även när en jury röstar.

Svar: Ett pris som utses av folket genom röstning blir ju ett pris för populärast prestation. Om inte folk har fattat det så är ju det...synd om dom. Det finns ju ett annat pris som heter Bragdguldet, där får ju årets bästa (enligt juryn dådå) prestation pris.När Anna Friberg skriver att Jerringpriset "tappat sin glans" och påstår att det var en "röstkupp" så tolkar jag det som att hon inte tycker att ridsporten har med priset att göra. Att våra röster (RÖSTKUPP) inte borde räknas. Att en av våra största idoler inte är värd att få pris. DET är att skriva jävligt respektlöst. Fine att inte tycka samma, men börja inte kasta omkring konspirationsteorier bara för att det, än en gång, visar sig att ridsporten är större än vad många sportjournalister tror. Tycker den här krönikan formulerar det himla bra: http://www.hippson.se/blogs/Gastbloggen/gastblogg-gaphalsarna-maste-lugna-ner-sig.htm
Helgur

Sacco

"Priset är uppkallat efter den svenske radiopionjären Sven Jerring, bland annat berömd för sportsändningarna, och delas ut till en framgångsrik svensk idrottare för årets BÄSTA svenska idrottsprestation. Priset brukar också kallas "folkets pris", då det är radiolyssnare som röstar fram den idrottare eller det idrottslag som gjort den för året "bästa idrottsprestationen". Dock kritiseras priset ibland på grund av folkrösterna för att handla om popularitet före sportprestation." Wikipedia. Ska man inte tolka guld som bäst, silver som näst bäst och så vidare får man ändra formuleringen och ta bort ordet "bästa" och ha enbart "årets idrottsprestation" som utgångspunkt. Tycker det är ett knasigt pris oavsett vem som vinner, vilket inte minst visade sig 2012 när Lisa Nordén fick priset som OS-tvåa. Seglarna Fredrik Lööf och Max Salminen vann Sveriges enda OS guld, men på något vis var det mindre värt i folks ögon. Jag har inte tittat på en idrottsgala sen jag vet inte när. Alla har redan fått pris för sin prestation i respektive sport, det räcker. När folk börjar jämföra sporter med varann blir det bara larvigt. "Men Nordén både simmar, cyklar och springer ju, medan Lööf bara sitter i sin båt" Eller som i detta fall, "Peder skulle ju tagit upp hästen på scen, var ju den som vann" Eller som en upprörd hästtjej i en tråd jag läste igår. "Men Sara har ju hur många chanser som helst att vinna på olika distanser", utan att begripa att chanserna MINSKAR avsevärt för varje lopp hon ställer upp i. Om det vore så enkelt skulle jag ställa upp i alla distanser från 100 meter till maraton, tänk vad många chanser jag får, och jag skulle förmodligen knappt vara sliten efteråt :) Det blir en form av okunnig pajkastning sporter emellan med dessa priser.

Svar: Å andra sidan anser ju inte jag att "idrottsprestation" är samma sak som "idrottsresultat". Men ja. "Årets idrottsprestation" borde ju vara en bättre beskrivning av priset i så fall.
Helgur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress