Helgur

Jobb och annat kraffs...
Jaha. Att komma tillbaka till jobbet var...som väntat? Förutom att det har bytts ut en hel del folk och folk har flyttat runt så är det...samma samma. Har inte hänt mycket på nio månader och jag känner igen varenda problem som vi fortfarande tampas med. Inte så bra egentligen, men går ju snabbt att komma in i det igen. :P Och fick en sprillans dator av min nya chef på direkten; laptop med upplyst tangentbord, så det ska nog gå bra det här!
 
Kom hem i måndags till ett paket jag beställde för ett tag sen...på tal om jag skulle spara pengar, eller hur var det? ^^
Grejen är att jag har letat efter ett ljusstarkare objektiv ett tag och jag hade precis kommit fram till att jag nog måste spara ihop till ett nytt, för det är så svårt att hitta ett begagnat som passar till mina kameror.
Har letat efter 30 eller 50 millimeter (för jag har ju bara två stycken 50mm-objektiv sen innan........) och det är ju inte billigt. Men så...råkade jag gå in på Cyberphoto (min favvosida när det kommer till den här sortens grejer) och hittade ett Sigma 50mm f/1,4... FÖR 4/3-FATTNING, alltså det jag har på min Olympus, alltså en fattning som inte tillverkas längre, till en kostnad av 790 kronor.
Motsvarande objektiv till Canon eller Nikon kostar nästan 7000 kronor och till Pentax nästan 5000 kronor. Såeh...jag klickade på köp innan jag knappt fattat vad jag gjort. :D (Det var något begagnat, därför var det extra billigt, men det syns inte ens på det att det är använt.)
 
Innan har jag ju alltså fotat med mina analoga Pentax-objektiv på min Olympus med hjälp av en adapter och det har väl funkat hyffsat, men jag har verkligen saknat autofokus ibland, speciellt när man fotar ett barn som aldrig ligger still! Och det har alltså mitt nya! Plus hela FEM ytterligare bländarsteg jämfört med mitt Chinon (f/1,9) och det är STOR skillnad. Dessutom har det en filterdiameter på 77(!) mm, jämfört med mina andra 50mm-objektiv som har 49 mm. Med andra ord ser det ganska bad ass ut. :)
 
 
Längtar som tusan till helgen så jag kan få prova det lite ordentligt. När jag kommer hem från jobbet är det ju fortfarande mörkt. Tur vi går mot ljusare tider och att helgen är här snart.
 
Tog några provbilder i alla fall. :) Fullkomligen ÄLSKAR bokehn på f/1,4. Bilderna på burken har dessutom olika slutartid (1/5 s på f/3,5 och 1/40 s på f/1,4) och därför ser det lika ljust ut. Bilderna är helt oredigerade förutom texten. :)
 
Nu är klockan snart åtta och den här trötta småbarnsmorsan (kommer nog aldrig förlika mig med epitetet "småbarnsförälder", det är sånt som andra är) ska strax gå och sova!
Tjipp!
ajlimullersandvik.blogg.se

VILL OCKSÅ!!! Åh, så avundsjuk!!! :D :D

sv: ÅH JA, hoppas hoppas hoooooppas!!! Kan inte bo kvar här!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress