Helgur

Bättre helger har jag ju varit med om...
Halli-hallå! Har inte lämnat jordelivet, även om det verkar som det på bloggen OCH att det kändes som det var nära på natten till söndag...
 
Helgen började ändå ganska bra med att jag och Maja åkte och besökte mitt jobb i fredags. Där fick vi (jag) prinsesstårta i Majas ära och så hade mina fantastiska kollegor skramlat till jättefina presenter! Ett jättefint set med tallrikar, mugg och bestick fick vi! :) Vi har faktiskt inte köpt något sånt än, så det var verkligen helt perfekt. ^^ Maja sov sig igenom hela besöket...så medan vi ändå var ute och åkte tog vi svängen förbi stallet på vägen hem. Fija hade ju inte träffat Maja än och jag hade lite att pyssla med inför tävlingen i Midsommar. Maja sov sig igenom i princip hela det besöket också.
Sen var det slut på sovandet, för sen skrek hon och var vaken i princip i två dygn, ja typ fram till idag måndag. Något som gjorde det hela ännu värre var att jag under natten till lördagen började bli lite öm i ena tutten, när jag vaknade på morgonen (efter inte allt för många timmars sömn, tack vare den minsta i familjen) så gjorde det rejält ont. Så jag tog en dusch och sen ringde jag till 1177. Efter 45 minuter i telefonkö (gah!) så fick jag prata med en sjuksköterska som inte trodde det var mjölkstockning, eftersom jag inte hade någon feber och tutten inte var röd, så jag skulle ringa tillbaka om det blev värre och jag fick feber.
Under lördagen kände jag mig sämre och sämre, medan Maja skrek och skrek och knappt gick att trösta. På kvällen tog jag tempen, som visade 38,7 grader... Då var jag dock alldeles för trött och borta för att ringa till 1177 igen. Så natten till söndag låg jag typ helt däckad. Som tur var kunde jag fortfarande amma ur båda tuttarna, det var det enda som fick tyst på Maja och som gjorde henne tillräckligt trött för att somna. Även om hon enbart ville sova ovanpå sin far... Jag hade dessutom sån fruktansvärd huvudvärk (har man inte haft hög feber på cirka åtta år så...) att jag var tvungen att krypa till toan under natten, för jag nästan svimmade när jag stod upp...
När jag vaknat till liv (typ) igår morse så ringde jag 1177 igen och halvsov mig igenom telefonkön innan jag fick prata med en skitgullig sjuksköterska som fixade en tid på jourcentralen en timme senare. Behövde alltså varken gråta eller överdriva för att få en tid, fantastiskt!
Besöket på jourcentralen tog knappt en kvart. En doktor tittade och kände på tutten (kändes skitbra att inte ha duschat på typ två dygn och så skulle han klämma i armhålan...sorry liksom, håll andan...) sen tog dom lite blod för att kolla om jag hade nån infektion, vilket jag mest troligt har. Det har alltså inte blommat ut till en full mjölkstockning (tack gode gud) men jag fick antibiotika och ett hormonnässpray, för att underlätta amningen.
 
Inatt gick det lite bättre med Maja, även om hon helt plötsligt bara vill sova ovanpå mig eller sin pappa. Så fort man lägger ner henne i sin egen säng blir hon jätteledsen, även fast hon får somna ovanpå oss och sen läggs ner i sängen... Under dagen idag har det gått lite bättre ändå, vi har gett henne Semper-droppar två dagar nu då det verkar som det är magen som ställer till det så hon blir ledsen. Förhoppningsvis är det dom som börjat verka.
Idag har även jag mått bättre, hade bara 37,3 grader imorse, och amningen har fortsatt fungera bra, även med den ömma tutten. Det känns fantastiskt skönt...att amma är ju typ det bästa som finns. :)
 
Det blev långt det här...
TL;DR: Maja har skrikit, jag har haft ont i tutten, båda har fått medicin och mår bättre nu!
Blomman

Om du inte redan har googlat eller fått tipset, så brukar det fungera bra, och vara lite ond-skönt att duscha den ömma tutten i riktigt varmt vatten samtidigt som du masserar lätt från det ömma området ut mot bröstvårtan. Det kan få den tilltäppta mjölkgången att öppna sig igen. Otrolig lättnad när mjölken börjar rinna ur.
Ett annat tips är att absolut inte ha en BH som sitter åt någonstans på bröstet, det räckte för mig för att få hårt ömmande bröst.
Värme! Även om det är varmt ute, se till att brösten är väl täckta och skyddade för drag. Är man känslig så kan orsaken vara att brösten blivit kalla. Iaf så anser brösten det, även om man själv är varm o svettas galet.
Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu.
:)

Svar: Varierade mellan min elektriska värmefilt och vetekudden i helgen, det och antibiotikan har nog gjort susen, för nu är det nästan helt bra igen. :)
Helgur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress