Helgur

10 FRÅGOR OM MAT OCH KÖK.
Tog den här listan från Ljuva Julia för ett tag sen och har nu äntligen fått tid att fylla i den. ^^ (Bokmärk hennes blogg btw, en av mina absoluta favoriter!) Tänkte att den kunde vara lite skoj.
 
1) Tre ord som beskriver mig i köket.
Struktur, stress, provsmakning.
Eftersom jag lätt blir stressad när jag ska laga mat, om det ska göras många saker samtidigt, så gillar jag att ha struktur. Plocka fram allt som ska vara i maten. Skala och hacka allt klart innan stekning/kokning/whatever påbörjas och så vidare. Är även en hopplös "provsmakare" som lätt kan råka äta upp hälften av dom hackade grönsakerna innan dom ens lämnat skärbrädan.
 
2) Vad äter jag helst till frukost.
Allra helst käkar jag stekta, flottiga saker med söta saker ovanpå... Typ amerikanska pannkakor med lönnsirap eller fattiga riddare med vispad grädde, chokladkräm och banan... Men bara jag får en stor kopp kaffe så går det mesta från knäckebröd till fil och flingor ner.
 
3) Tre köksredskap jag inte klarar mig utan.
Vår vassaste kniv, elvispen och saxen.
För att jag suger på att skära saker, men med en vass kniv lyckas till och med jag. Oftast. Utan elvisp, ingen vispad grädde (hua!) och saxen för att lyckas med det mesta.
 
4) Två köksredskap jag skulle vilja ha.
En ny stavmixer och en riktig blender.
Vår nuvarande stavmixer låter som den blir torterad när vi använder den och blir varm om man inte blir klar tillräckligt fort...så då vet ni vad jag vill ha i julklapp. Visserligen har vi en matberedare som är mycket bra, men stavmixer är ju så smidigt... Och vår matberedare är även lite liten, därför skulle jag vilja ha en blender också. Tyvärr har vi inte plats för hur många maskiner som helst så jag får nog klara mig utan även framöver. ;)
 
5) Vad är det konstigaste man hittar i mitt kök.
På mikron står det en vas med massor av sugrör i och den står framme jämt. Jag dricker nämligen det mesta med sugrör, utom kaffe, för det blir automatiskt lite godare och lite festligare då. ;)
 
6) Fyra råvaror som är ett måste på min pizza.
Strimlad skinka, massor av riven ost, en hel mozzarellaost och några rejäla klickar pesto.
 
7) Favoritdessert.
Det är nog typ kladdkaka/brownie med vispad grädde. Eller marängsviss.
 
8) Något jag skulle kunna äta varje dag.
Vispad grädde, som ni ser på mina tidigare svar. Ni kanske tror att jag skämtar, men nejdå.
 
9) Det lagar jag helst nu för tiden.
Vegetariskt, gärna såsiga grytor. Älskar känslan av att handla och laga mat som inte innehåller kött, för det blir både billigare och godare.
 
10) Något jag tycker om men inte lagar så ofta.
Pannkakor. Min karl gillar inte pannkakor så värst mycket (jag älskar honom ändå, faktiskt) och tycker mest det är en efterrätt, inte "riktig" mat. Så jag brukar passa på att ha pannkaksfest hemma när han är iväg någon annan stans. ;)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress