Helgur

För en vecka sen. Del 4.
Som sagt så tittade hon ut klockan kvart över två och någon gång efter fyra så rullade dom iväg mig till operation och pappan fick ta hand om Maja under tiden, dom vägde och mätte och hade sig. Jag fick komma in på operationssalen direkt och där var det fullt av jättetrevliga sjuksköterskor som fick på mig fler nålar (AAAAAHH!!), hårnät (assnyggt verkligen) och filtar.
Egentligen skulle dom ha sövt mig, vilket gjorde mig lite orolig eftersom jag aldrig opererats förr och definitivt aldrig blivit sövd. Men när narkosläkaren äntligen dök upp (det blev lite utdraget på grund av att det kom in något mer akut) så var det samma läkare som satte sista ryggmärgsbedövningen på mig och hon bestämde att vi skulle använda den istället så jag slapp sova. Det var riktigt skönt att höra och jag kunde slappna av ännu mer.
På grund av att jag vid det här laget varit vaken i nästan två dygn i sträck så höll jag i princip på att somna medan jag fick bedövning och grejer. Dessutom fick vi vänta ännu längre, för läkaren som skulle sköta syendet hade också blivit inkallad på något annat emellan, så jag låg i princip och somnade i alla fall. ^^
 
Strax efter fem hade jag fått två och en halv spruta med bedövningsmedel och jag kände ingenting från naveln och neråt, men det betydde inte att jag inte kände när dom höll på med undersökning och operation. Det var lite obehagligt. Men som sagt. Jag var trött. Låg samtidigt och försökte höra vad dom pratade om när dom sydde och fick väl lite klart för mig typ vad som hade hänt därnere. Totalt tror jag dom sydde 6 eller 7 stygn totalt på två olika ställen, sen var det någon bristning som var så liten att dom lät den vara.
 
När dom var klara rullade dom iväg mig till uppvaket, även om jag inte sov, eftersom jag hade lite olika dropp kvar och mätare som mätte blodtrycket var femte minut. Där fick jag ligga i vad som kändes som en hel evighet, helt bortdomnad i benen och allmänt groggy på grund av trötthet.
Till slut så kom i alla fall sköterskorna på uppvaket och kopplade bort blodtrycksmaskinen och alla dropp, även om nålarna satt kvar... Dom tog även bort bedövningskanylen i ryggen, som satt fast med så mycket tejp att det kändes som en gratis vaxning.
Vid klockan 8 fick jag äntligen komma till vårt rum, som råkade bli på special BB på grund av mitt tillstånd, där min sambo och Maja satt i ett hörn och myste.♥
Vi fick vår grattis-bricka (på tiden, ingen av oss hade ätit på länge) och trots att jag var sjukt trött var det nästan omöjligt att somna. Maja låg dessutom och kräktes upp fostervatten med jämna mellanrum hela natten och eftersom jag hade jätteont och i princip inte kunde vända mig i sängen ens så fick min karl springa runt och torka och byta blöja mest hela natten.
 
Morgonen efter tog dom bort min kateter...vilket betydde att jag behövde gå på toa själv. INTE att rekommendera med sju stygn där nere. Höll på att svimma första vändan, japp.
 
Fram till tisdag eftermiddag fick vi stanna kvar, sen begärde vi själva att få åka hem. Det blir fort väldigt långtråkigt att ligga i en sjukhussäng och vid det laget kunde jag i alla fall gå, om än väldigt långsamt, längre än till toaletten och tillbaka. Blev omsprungen av pensionärer med rullatorer på vägen till utgången, men det gjorde inte så mycket. Det har aldrig varit skönare att komma hem!
Blomman

Stort grattis till lilla Maja. De verkar vara dåliga på att sätta ryggbedövning på US.. Min tog inte alls, men tyvärr fick jag inte nån ny. Undrar varför? Låter inte så skönt med alla stygn.. Börjar bli lite nojig inför min kommande ev förlossning. Blev akut snitt med Saga, så håller på att övertalas till att våga en ny vaginal förlossning.. Jag är tveksam. Nytt samtal på Auroramottagningen på fredag. Vet inte vad jag vill längre..
Njut av bebistiden, den är så snabbt förbi.

Svar: Stygnen gör faktiskt inte så ont längre, nu kan jag till och med sitta ganska normalt. ;) Men gissar att knipövningar kommer bli min bästa vän här framöver... Konstigt att du inte fick en ny bedövning när det inte tog?! Det var verkligen inte så att jag behövde tjata för att få varken den första eller dom andra... Hoppas det går bra med nästa bäbis, och att du får som DU vill inte som dom tycker...
Helgur

Elin Adolfsson

Vad roligt att läsa förlossningsberättelsen! Peter läste en del högt för Vera som är vaken och ledsen av envisa tänder som är på väg. Skönt att du fick ryggbedövning, även om det blev knas först. Jag hann aldrig få någon för narkosläkaren var på akutfall och sen var jag helt plötsligt öppen 10cm. Aj aj aaaaaj. Och aaaajaaaaaaj för dig med såna bristningar. Och oj vad attans läskigt (och ont) det gjorde att gå på toa efteråt. Eller gå överlag. Men du fixade det! Så jävla bra!! Grattis!! :)

Elin Adolfsson

Vad roligt att läsa förlossningsberättelsen! Peter läste en del högt för Vera som är vaken och ledsen av envisa tänder som är på väg. Skönt att du fick ryggbedövning, även om det blev knas först. Jag hann aldrig få någon för narkosläkaren var på akutfall och sen var jag helt plötsligt öppen 10cm. Aj aj aaaaaj. Och aaaajaaaaaaj för dig med såna bristningar. Och oj vad attans läskigt (och ont) det gjorde att gå på toa efteråt. Eller gå överlag. Men du fixade det! Så jävla bra!! Grattis!! :)

Svar: Kan tänka mig hur det skulle varit utan ryggbedövningen.. ajaj. >.< Bristningarna verkar faktiskt läka helt okej, kan sitta normalt nu! ;D Men ja...toabesöken första dygnen var ingen höjdare... Knipövningarna kommer bli min bästa vän framöver. ;P
Helgur

Natalja

Det var spännande att få läsa om förlossningen. Visst är det otroligt att man ens överlever denna smärta och när bäbis är ute glömmer man allt annat.
När jag fick första barnet så klarade jag mig på lustgasen men maken fick hålla koll på när jag skulle ta den.
Barn nr två trasslade till det hela med att placera sig i tvärläge. Efter ett lyckat vändningsförsök blev det ändå ett urakut snitt eftersom navelsträngen kom först när de skulle ta hål på vattnet.
Tiden efter snittet var hemsk. Kan tänka mig att det gör lika ont med stygn där som om man spricker. Enda fördelen är väl att man slipper sitta på dem :P

Grattis igen och njut av den lilla.
Tiden går så otroligt fort.

Svar: Under graviditeten har jag faktiskt varit mer rädd för att behöva göra akut snitt än att föda vaginalt...tycker det är otäckt när dom ska öppna kroppen på ställen som det inte är meningen att det ska öppnas. ^^ Nu när det har gått några dagar så minns jag knappt ens värksmärtan jag hade hemma? Så himla konstigt. Verkligen det häftigaste jag har varit med om... :)
Helgur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress