Helgur

För en vecka sen. Del 3.
När det började komma krystvärkar så började det göra ont igen, men jag kan tänka mig hur smärtan hade varit om jag inte hade haft ryggmärgsbedövningen... Någonstans här så började barnmorskan och sjuksköterskan förbereda inför nedkomst. Lustgasen skruvades upp på högsta och jag var tvungen att ha hjälp med den, sambon fick sköta masken, för att jag skulle ta den vid rätt tidpunkt.
Tyckte det där var skitsvårt hela tiden. Att börja och sluta att andas i masken i tid. Någonstans här så var dom även tvungna att sätta en diod i huvudet på bäbisen, för dom fick svårt att hålla koll på hjärtslagen med den yttre mätaren.
Mitt i krystvärkarna någonstans ville jag ge upp, antar att det är ganska vanligt. Hehe. Skrek mig igenom värkarna (tappade i princip rösten efteråt) tills barnmorskan sa åt mig att nu fick jag inte skrika mer, utan nu skulle jag koncentrera den kraften på att trycka ut ungen. 
När det inte var så jättelångt kvar meddelade barnmorskan att det dök upp ett huvud med väldigt mycket mörkt hår och här fick jag inte heller krysta när jag ville för att kroppen skulle hinna med att anpassa sig. Det var det värsta av allt, när huvudet var typ halvt ute och jag inte fick ta i. Hade sjukt svårt att känna dom sista värkarna, men till slut så sa det "plupp" och ett huvud kom ut. En kraftansträngning till så kom resten av bäbisen och hon fick komma upp på min mage typ direkt. Var först helt säker på att det var en kille, men när dom lyfte på henne åt mig för att titta och torka av henne lite så var det visst en liten tjej. :)
Och vad hon skrek. Jisses. Hakan och kinderna bara dallrade på henne.
Medan hon låg där på mig så började barnmorskan och sköterskorna fixa och greja... Först kom moderkakan, inte den trevligaste synen, men betydligt enklare att få ut än vad jag hade trott. Sen fick sambon klippa navelsträngen och strax därefter sprejade dom mig med bedövningsspray, kanske den obehagligaste bedövningen jag varit med om. När dom petat, tryckt och känt runt därnere ett tag (AJ!) så meddelade barnmorskan att eftersom Maja kommit ut med handen i ansiktet (...jäkla sprattelgök) så hade jag fått några bristningar som dom var tvungna att kalla på läkare för att undersöka mera. Hon ultraljudade därnere under tiden och konstaterade att jag blödde endel.
Läkaren kom dit och petade lite till och konstaterade att jag hade fått en muskelbristning "där bak", dock inte värsta tänkbara, men hon ville skicka mig på operation för att sy. Så jag fick kateter insatt (bästa uppfinningen på länge när man behövt kissa en gång i timmen i flera veckor :P) och flyttade över till en annan säng. Där fick jag Maja till bröstet för att se om hon hade någon sugreflex. Tog bara ett par minuter så låg hon och tuttade som hon aldrig gjort något annat. ^^
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress