Helgur

Semesterns största äventyr.
A.K.A: Tredagarsprojektet som blev ett fyradagarsprojekt.
 
Jag förstår att alla sitter och väntar på bilder från när vi var i Sälen, men jag är hemskt ledsen. Det har jag inte hunnit med än. Efter en vecka på jobbet så känns det mer som att semestern inte ens var, utan det bara blev som en dröm mellan två arbetsdagar...
Menmen.
 
Jag tänkte berätta om det bästa vi gjorde på semestern, och det var att köpa en duschkabin. Ni förstår, vi har haft en HEMSK gammal duschhörna där siliconet liksom bara har blivit svartare och svartare och det har inte gått att skrubba bort. Även fast vi är två städexperter i hushållet. Det har dessutom luktat jävligt skumt ibland...
Bild 1: Från husannonsen för två år sen. Bild 2: Innan rivning påbörjades.
 
Jag trodde vi skulle få ta i för kung och fosterland för att få bort skiten, samt eventuellt få med våtrumstapeten och mattan på golvet i rivningsprocessen, men i själva verket tog det på sin höjd en kvart för mig att få bort väggarna själv.
Sedan uppenbarade sig anledningen till lukten.........
Vid det här laget borde verkligen ingen av oss blir förvånade över dom FANTASTISKA lösningar som husägarna innan oss hittat på, men det här tar priset:
 
Det ni ser här är vad själva ramen till duschväggarna stod på; det är en trälist. Jupp. Trä, i badrummet, där det har stått vatten konstant för golvlutningen till brunnen är (naturligtvis) också fel. När jag såg den hoppades jag bara innerligt att dom inte skulle ha spikat fast den genom golvet och det hade dom som tur var inte. Istället hade dom använt cirka tre tuber med silicon, som fick skrapas bort för hand efter att ha köpt siliconborttagningsmedel på Biltema... Yey!
 
Dagen efter spenderades jag vet inte hur många timmar med att få tag i delar för att kunna koppla ihop gamla blandaren med slangar tillbaka till väggen. Jesus. Vilken djungel. Till slut hade vi alla delar men orkade inte börja montera förrän dagen efter.
Monteringen av kabinen såg vi absolut inte fram emot. Ni ser ju på bilderna ovan hur trångt det var och gamla duschen var 70x80. Kabinen är 70x90... Jag var livrädd att vi skulle bli osams, speciellt när vi hållt på ett tag och tålamodet börjar tryta. Jag menar, vi har ju varit med om hur det går att montera IKEA-möbler tillsammans när båda är trötta och har lågt blodsocker...
Men. Faktum är att vi lyckades få ihop kabinen på typ fem timmar utan att bli osams OCH allt hamnade rätt direkt. Fantastiskt! Vi duschade i vår nya dusch och gick till Rimini för belöning i form av pizza.
 
Tur han inte är så tjock, min sambo. ;D
 
På kvällen när vi skulle sova...RIDÅ. Det droppade hysteriskt från en av kopplingarna som sitter i väggen (våra vattenrör sitter inte utanpå väggarna i badrummet som det normalt sett gör, utan dom är inbyggda i väggen...smart när man inte vill se dom, katastrof om det skulle hända något...) av med huvudvattnet och gå till sängs, klockan var halv elva. Vad göra liksom?
Söndag morgon då...inget kaffevatten. Bra start. Vi provade att dra åt kopplingarna lite extra; det började spruta ännu mer vatten. Av med huvudkranen igen. Akutrejsade till Biltema och köpte tätningshampa; fungerade inte. Sista utvägen var att börja ringa runt till rörmokare. På en söndag i semestertider, ni fattar? Ingen som svarade.
Vi deppade ihop lite och jag började lite smått acceptera att jag skulle få duscha med trädgårdsslangen för all framtid, tills jag kom på att jag har vänner med kontakter. Eller snarare, vänner med pappor som är rörmokare och som bor cirka 100 meter från oss.
 
Som av en händelse hade han tid att komma till oss, på sin semester, och fixa vårt problem på cirka en kvart. (Vi hade dragit sönder en nippel...) Snacka om räddaren i nöden!!
 
Sedan dess har vi duschat som kungar och det är anledningen till att jag skriver så sällan och inte redigerar bilder; för jag duschar jämt.
Nävars. :)
(Jovars.)
 
Haschtag #lyx.
Sacco

Korrigering: Jag drog inte sönder övergångsnippeln. Fabrikationsfel heter det. Att den sprack än mer när jag spände åt extra för att det droppade är en annan sak, men rätt ska vara rätt :) PUSS!

Svar: Ja...men det betyder ju att vi drog sönder den. FÖR ATT det var ett fabrikationsfel, möjligen, men vi drog ändå av den. ;) PUSS!
Helgur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress