Helgur

Evergreens Enya and me.
Igår var en spännande dag, i alla fall eftermiddagen i stallet. Jag red nämligen unghäst för första gången på mycket länge, och inte vilken unghäst som helst heller. Nej. Utan ingen mindre än Enya! Det lilla fölet som ploppade ut på MORF för lite mer än tre år sedan nu. Egentligen skulle jag ha ridit Evergreen, Enyas mamma, men det blev ändring på det.
 
25:e april 2011, drygt en vecka gammal. Numera är hon lite större...och gråare :)
 
Det var verkligen jätteroligt igår, både att få förtroendet att rida någon annans häst och att rida bäbis-häst igen. En får ju verkligen ändra på sitt sätt att rida jämfört med när en rider färdigutbildade hästar som förstår alla signaler. Dessutom blir ju unghästar trötta i huvudet betyyyydligt snabbare, vilket märktes igår när vi stod still och väntade på vår tur (vi hoppade). Enya tyckte att det var en bra idé att försöka gräva en grop i ridhusbotten och så tänkte hon backa rakt in i Card, som typ är högst i rang bland ridskolehästarna...och när jag försökte stoppa henne så reste hon sig lite istället. Toka. :)
 
Själva lektionen får väl anses som godkänd, från min sida alltså, hästarna gör ju nästan alltid sitt bästa. Vid ett tillfälle höll jag på att få tugga grus men lyckades hålla mig kvar. Vi skulle "flöjta iväg" i galopp längs långsidan, och jag vet inte riktigt vad som hände. Lite en kombination av pigg liten häst, synen av två andra hästar som galopperade och så råkade hon trampa ner i underlaget bredvid spåret vid väggen som är lite fluffigare och tyngre. Så det blev nån slags snubbel-springa-bockning av det hela. ^^
 
Förutom att hon blev trött i slutet av lektionen så var hon ändå väldigt framåt under framridning och framhoppning (lite väl kanske när hon ville galoppera över travcavalettit...) och skuttade på med glatt humör. Jag styrde mest och försökte att inte störa. Samt uppmuntrade när motorn självdog ibland. Mycket duktig häst! Med tanke på att hon "enligt stammen" borde vara en dressyrhäst tycker jag hon verkar ganska lovande på hoppbanorna också. ;)
 
Det enda minuset för min del blir att i mitt envisa försök att sitta kvar och inte ramla av så höll jag emot mig själv med knogarna mot Enyas manke och lyckades knäcka till ena lillfingret...så det gör ont idag. Men det är nog inget allvarligt. ^^
 
Klockan tolv idag ska jag till stallet igen och rida ut lite tillsammans med Isa och Anna (jippi!) och efter det har vi gemensamt informationsmöte med Nyckelryttarna inför vår sammanslagning som är planerad till årsskiftet. Kom dit vettja, det kommer finnas fika! :)
 
Laterz.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress