Helgur

Tomorrow; When The War Began
Tjyvlyssnade på ett par klasskompisar idag (dom sitter bredvid mig, så jättestora öron behövs inte) och den ena hade sett filmen Tomorrow; When The War Began i helgen. Mitt hjärta hoppade över några slag.
Finns dom som film?!

Det hela började när jag gick i typ...trean? När man lånade ett visst antal böcker på biblan under sommarlovet fick man en gratis bok.
Jag kommer inte ihåg om jag valde själv eller fick en tilldelad, men jag kom i alla fall hem med Igår; när kriget började i pocketform.
Jag minns att jag aldrig hade läst en så bra bok innan. Så fängslande.

Sedan avverkade jag bok efter bok i serien om dom australiska ungdomarna, i alla fall dom som fanns. Tror inte att alla var färdigskrivna när jag var i den åldern?
Sedan, ett par dagar innan sommarlovet i tvåan på gymnasiet, fick några av oss i klassen följa med in i ett "hemligt rum" i skolans Mediatek. Har ingen aning om vad vi skulle göra där? Men där fanns i alla fall HELA Tomorrow-serien. På engelska. Jag och en till fick tillåtelse att låna hem allihop över sommaren. Och vad jag läste. Varje dag efter sommarjobbet under äppleträdet med ett glas saft i gräset och en glass i handen.
Läste, läste, läste, läste.
Tyvärr tog dom sju böckerna slut.
Lyckligtvis upptäckte jag att det fanns en del till, som en epilog typ men en hel bok. Den fanns på biblioteket men bara på svenska, fast det gjorde inte så mycket. Huvudsaken att jag fick läsa den.

Det händer faktiskt ibland att jag kommer tänka på dom där böckerna (speciellt första) och då infinner sig en speciell känsla i kroppen... Ni vet som när man kan känna en lukt och få en speciell känsla eller association? Helt otroligt faktiskt. Jag har läst så SJUKT många böcker i mina dagar, men inga (utom möjligen Grottbjörnens folk-serien) böcker har satt sig så djupt som dessa.
Så nu har jag naturligtvis laddat ner filmen. Och sett en halvtimme. PRECIS samma känsla infann sig i mitt hjärta, det är ingen bra känsla egentligen. Det känns...skrämmande.
Och jag fattar inte att filmen inte blev gjord tidigare?!

Om ni inte har läst böckerna, gör det. Se inte filmen först. INTE filmen först. För även om dom har fått till både miljöerna och karaktärerna ruskigt likt som jag har tänkt när jag läste böckerna så blir det inte samma sak i alla fall.
Nästa film ska komma ut nästa år och tredje filmen året efter det.
Behöver jag säga att jag längtar?


Sara A

Har också läst dom böckerna! Så SJUKT bra är dom! :D

Anonym

Men.. jag läste ju dem också! Måste läsa om dem, kommer inte håg något alls. :(

ztad

yes! hurra för den där serien. Fick första delen på lågstadiet i ett happy meal från donken :P Homer var min hjälte!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress